Pengikut

Selasa, 12 Februari 2013

JANGAN PANDANG SEBELAH MATA, BRO!




6
MIRA MAIRA mula rasa gelisah. Sejak daripada tadi dia mundar mandir dan sesekali matanya memandang ke arah sesusuk tubuh yang sedang nyenyak tidur. Dia kebingungan. Matanya sekali lagi memandang ke dinding pula, jam sudah menunjukkan ke angka 6.45 pagi. Apa yang harus dia buat?
Mira Maira duduk bertinggung, menghadap ke wajah Alif Hazriq. Berkira-kira mahu mengejut lelaki itu tetapi dia takut. Bagaimana caranya dia mahu kejutkan lelaki itu? Subuh kian habis waktunya.
“Ya Allah… bantulah aku…” bisiknya perlahan.
Baru sahaja dia berkira-kira mahu mengoncang bahu lelaki itu, tetapi dia amat terkejut sekali.
“Ya Allah!” kedua-duanya terkejut.
Ali Hazriq terus tegak tubuhnya, jantungnya bergerak laju. Manakala Mira Maira pula terus terduduk. Dia memejam matanya. Sejak dinihari tadi dia asyik terkejut sahaja. Mahu gugur jantungnya bila dalam keadaan begitu.
“Kenapa kau terkejutkan aku?” soal Alif Hazriq kasar. Dia menguap lagi.
“Sa… saya cuma nak kejutkan awak bangun solat, subuh dah nak habis waktunya,” agak gerun juga Mira Maira mahu menatap wajah itu. Dia hanya menunduk.
“Ah dah nak habis waktu, kan? esok aje aku solat,” selamba Alif Hazriq berkata, tubuhnya direbah kembali. Mira Maira jadi bengang.
“Eh tak bolehlah, awak ingat solat ni boleh simpan-simpan ke? Setiap waktu awak tinggalkan awak wajib ganti. Bukan boleh dibayar dengan duit ke apa,” dia mula membebel. Dia sudah lupa perasaan gerunnya tadi.
“Eh kau ni banyak mulut juga, ya keding?” Alif Hazriq masih lagi mahu memejam matanya.
“Aku dia panggil keding? Eeiii geramnya…” Mira Maira menunjuk ke arah dirinya sendiri. Tidak percaya pula lelaki yang kini bergelar suaminya memanggilnya dengan nama timangan yang sangat manja itu. Keding? Sangat kurang asam jawanya.
“Saya tak kira, awak kena bangun juga. kalau tak…” Alif Hazriq membuka sebelah matanya.
“Kalau tak kenapa pula? Kau nak kiss aku ke?” sakat Alif Hazriq. Membulat mata Mira Maira dibuatnya.
“A… awak jangan nak perasan eh.” Sangkal Mira Maira malu. Wajahnya mula sudah merona kemerahan. Alif Hazriq tersenyum lebar, malulah konon. Kain selimut ditarik lalu kepalanya ditutup.
Tanpa berlengah lagi, Mira Maira berlari menuju ke dalam bilik air di dapur, seketika kemudian dia datang kembali ke biliknya dengan membawa segayung air dan dussh!!! Simbahan air tepat pada wajah Alif Hazriq.
Berang sungguh Alif Hazriq, tubuhnya tegak berdiri. Matanya mencerlung ke arah Mira Maira. Gadis itu pula sudah mula ketakutan. Dia membuka telekung, lantas dengan pantas sahaja gerakan kaki mahu meninggalkan bilik itu. Tetapi langkahnya ditahan oleh Alif Hazriq yang sudah kebasahan itu.
“Kau nak ke mana?” tangannya kemas memegang lengan Mira Maira. Mira Maira mula ketakutan.
“Err… sa… sa…” dia menjadi semakin cemas apabila terpandang wajah bengang Alif Hazriq itu.
“Kau lap muka aku sekarang!” arah Alif Hazriq garang. Terketar-ketar tangan Mira Maira mencapai tuala miliknya. Dia mengelap wajah suaminya itu.
“Awak… awak… err”
“Sejak bila jadi gagap?” perlahan kedengaran suara Alif Hazriq, tidak ubah sepertinya mahu menggoda sahaja. Mira Maira semakin gelabah.
“Awak pergilah ambil wuduk dulu. Subuh dah di penghujung waktu.” Pujuk Mira Maira. Alif Hazriq tersenyum meleret. Dia tahu gadis itu gelabah dan takut kepadanya. Sambil bersiul-siul dia keluar menuju ke bilik air yang terletak di dapur.

“ATUK… takkan Mira nak tinggalkan atuk seorang diri, janganlah suruh dia bawa Mira, atuk.” Pujuk Mira Maira. Dia tidak percaya lelaki itu datang ingin membawa dia pergi daripada situ. Paling dia gerun hendak duduk bersama-sama orang yang tidak dikenalinya itu, bolehkah dia?
“Mira… dia suami kamu. Hanya dia yang berhak ke atas kamu. Atuk tak ada hak apa-apa lagi. Syurga di bawah tapak kakinya, Mira.” Tok Taha cuba menahan hiba, namun dia cuba mengeraskan hatinya. Masakan dia tidak rasa kehilangan, cucu yang selama ini membesar di hadapan matanya akan pergi meninggalkan dirinya.
“Itu Mira tahu, tapi…”
“Tak ada tapi-tapi lagi, Mira. cakap suami kena ikut. Jangan macam ni, atuk tak ajar kamu bersikap macam ni.” Mira Maira mula menangis. Dia tidak sanggup berpisah dengan atuk kesayangannya itu.
“Kalau macam tu, atuk ikut Mira ya?” pujuk Mira Maira. Air mata dikesat dengan hujung jari.
Tok Taha menggeleng, biarlah dia di situ.
“Jangan takut, Mira. keluarga mertua kamu sangat baik. Percayalah cakap atuk ya?” tubuh cucunya dipeluk erat, mereka melepaskan perasaan mereka di situ.
Alif Hazriq sejak daripada tadi mencuri dengar. Kasihan juga dua insan itu bisik hati kecilnya. Namun apa boleh buat, dia lebih kasihan dengan telinganya. Dia tidak sanggup mendengar uminya berleter sepanjang masa. Kerana uminya juga dia berada di situ.
“Atuk saya minta diri dulu ya…” Alif Hazriq tidak mahu melihat drama sebabak itu berpanjangan. Dia keluar daripada persembunyiannya.
Tok Taha dan Mira Maira serentak memandang ke arah Alif Hazriq. Segera Tok Taha mengangguk.
“Jaga Mira baik-baik, Alif. Kalau senang-senang, baliklah sini ya.” Pesan Tok Taha selepas didakapnya tubuh Alif Hazriq.
“Insyaallah, atuk.”
Mira Maira berat hati hendak melangkah. Wajah mendungnya kian jelas kelihatan. Tiada sekelumit senyuman yang mampu diukirkan. Bibirnya diketap rapat.
“Atuk…” dia cuba merayu.
“Mira… jangan macam ni, cu. Pergilah. Atuk tahu jaga diri, lagipun kalau atuk rasa sunyi taulah atuk cari kawan nanti ya… pergilah.” Pujuk Tok Taha.
Walaupun terpaksa, Mira Maira masuk juga ke dalam perut kereta milik Alif Hazriq. Lelaki itu sudah sedia menantinya.
“Keding, cepatlah sikit. Kau ni buang masa aku aje.” Sinis Alif Hazriq melemparkan katanya. Mira Maira sedikit tersentap, Keding lagi?
“Kenapa tak kejut awal-awal lagi, tak pasal-pasal hari ni aku tak kerja.” Bebelnya lagi.
Air mata yang sudah sedia keluar semakin laju menuruni pipinya. Dia membuang pandang ke luar tingkap. Semakin pilu dia bila mengenangkan nasib yang bakal menimpanya selepas ini. Dengan sikap dingin suaminya itu, mampukah dia?

“KEDING… Keding… kau tidur mati ke apa ni?” Alif Hazriq mengejutkan isterinya. Berkali-kali bahu Mira Maira digoncang.
Mira Maira pula sengaja mematikan dirinya. Bukan dia pekak atau tuli tetapi dia kurang senang bila lelaki itu sengaja mendera perasaannya dengan memanggil dirinya dengan nama jelek itu. Teruk sangat gelaran itu.
“Keding… cepatlah bangun.” Alif Hazriq memicit hidung Mira Maira membuatkan gadis itu terus membuka mata. Dia sangat sensitif bila hidungnya diusik.
“Dah sampai mana ni?” soal Mira Maira, dia memandang sekeliling. Yang nampak hanya kehijauan, tidak adapun rumah.
“Kejap lagi sampai ke rumah umi. Aku nak cakap dengan kau, jangan sesekali kau ceritakan apa-apa hal rumahtangga kita pada dia. Kalau nak cakap sangat, cakaplah yang baik-baik.”
Mira Maira hanya mendiamkan dirinya. Sedikit mengangguk, tanda dia dengar. Walaupun hatinya cukup memberontak, mahu membantah.
“Lagi satu, kita dah jadi suami isteri. Walaupun perasaan cinta antara kita belum ada, aku tak nak asing-asing bilik tidur. Kau kena jalankan tanggungjawab kau sebagai seorang isteri dan aku pun macam tu. Jadi…”
“Sampai bila?” Mira Maira memberanikan diri bertanya, dia ada hak. Kalau tak ada kasih sayang, buat apa mereka jalani kehidupan sebagai suami isteri? Sedangkan perkahwinan itu perlu disemai dengan penuh kasih sayang. Bukankah rasa asing nanti? Dan paling penting, bakal mendapat dosa pula.
“Err… aku pun tak tau…”
“Hubungan yang tak ada perasaan kasih sayang, apa mananya tu? Seandainya saya tak reda, apa hukumnya ya? Jangan permainkan agama, pincang hidup jadinya...” kata Mira Maira.
“Kita cuba dulu...”
“Lepas tu? Kalau tak serasi cerai gitu?”
Alif Hazriq menjeling ke arah isterinya. Amboi garanglah pulak. Cerai? Hmm... mungkin tidak. Sekiranya itu berlaku, dia sendiri tidak dapat menjangkakan apa yang bakal dia terima.
“Beri peluang pada diri kita dulu... kita suka ataupun tak, kita kena lalui juga.”
 Mira Maira terdiam. Sebenarnya dia mula reda, apa juga yang bakal dihadapinya, dia berserah sahaja kepada Allah. Dia reda dengan jodoh yang telah ditetapkan.
“Saya nak tanya awak, kenapa awak panggil saya keding? Awak tahu tak ia sangat hina bagi saya. Saya ada nama, kenapa perlu beri gelaran lain pula pada saya.” Wah inilah peluang dia. Cakap saja apa yang dia rasa, hendak pendam-pendam buat apa?
Alif Hazriq hanya diam. Dia menghidupkan kembali enjin kereta miliknya, dan terus memandu laju. Sepanjang perjalanan itu Mira Maira hanya mendiamkan diri. Berserah kepada takdir, apa yang berlaku pada hari esok, dia hanya mampu berdoa kepada Allah.

“YA Allah menantu umi…”
Daripada jauh Dato’ Farah menjerit kesukaan. Dia berlari-lari anak mengejar kereta anak sulungnya yang baru sahaja masuk di perkarangan rumahnya itu. Tidak sabar-sabar rasanya hendak bertemu dengan menantunya yang satu itu.
“Hati-hati, Farah!” tegur Dato’ Mustaffa Harun. Pada hari itu dia juga enggan ke pejabat. Dia juga mahu menyambut menantunya.
“Tengok umi tak sabar-sabar nak sambut menantu dia… jangan buat muka, kena senyum walaupun kau tak suka. Aku tak nak umi terasa.”
“Saya tahu, rasanya senyuman saya pada umi sangat ikhlas. Saya tak nak jadi munafik, api neraka duduknya orang-orang munafik ini.” Sinis Mira Maira menyindir.
Alif Hazriq menjongket bahu.
Belum sempat Mira Maira membuka pintu, Dato’ Farah sudah membukanya terlebih dahulu.
“Anak umi…” dia memeluk tubuh kurus Mira Maira.
“Rindunya Mira pada umi… umi nampak makin cantik.” Ikhlas dia memuji dan dia juga memang benar-benar merindui ibu mertuanya itu.
“Terima kasih, sayang. Mira pun boleh jadi macam umi kalau Mira nak. Nanti umi ajar.” Mereka ketawa. Alif Hazriq hanya menjeling.
“Umi ni, kalau dah jumpa menantu, anak sendiripun dah lupa. Penat aje saya berdiri kat sini daripada tadi. Jangan kata nak bukakan pintu, panggil nama sayapun tak nak.” Sindir Alif Hazriq.
“Alah awak tu dah besar, pandai-pandailah bawa diri. Mari Mira, kita masuk. Babah dah tunggu Mira daripada tadi lagi.” Mereka meninggalkan Alif Hazriq yang menjeruk rasa.
“Hesy…” dengus Alif Hazriq. Dan ketika itu juga dia menerima panggilan.
“Helo, selamat pagi, sayang…” dia menyandarkan tubuhnya di badan kereta.
“You tak pergi pejabat ke?” soal Dyna.
“Yup, I ada hal hari ni. Kenapa you cari I ke?” sesekali matanya terarah ke pintu rumahnya, umi dah mula berdiri di ambang pintu.
“You sakit ke, sayang? I datang rumah you ya,” Dyna mula cemas.
“Eh jangan… jangan. I dekat rumah umi ni. You jangan risau ada hal keluarga sikit. Esok aje kita jumpa ya. Okey bye sayang…” pantas Alif Hazriq mematikan talian.
Tanpa disedarinya, adiknya Afif Haikal berdiri di belakangnya.
“Di sana sayang, di sini apa pulak ya?” sindir Afif Haikal. Hampir sahaja tercampak telefon bimbit yang ada di tangan Alif Hazriq.
“Terkejut aku, bro. Kau ni angin tak ada rebut tak ada tiba-tiba aje berdiri kat situ, kau datang daripada mana tadi?”
Afif Haikal hanya tersenyum sinis.
“Mana nak perasan, orang sibuk dengan sayang dia. Eh bro, kau biar betul. Nanti kalau umi tahu habislah kau.”
“Kau jangan pecah lubang, bro. Pandai-pandailah simpan…” Alif Hazriq tergelak.
“Apa kurangnya isteri kau tu, bro. Aku tengok sempurna aje macam perempuan lain.” Alif Hazriq yang baru sahaja mahu melangkah ke belakang kereta, terus terhenti. Dia tergelak besar.
“Hei, bro. Kau cakap dia okey? Cuba kau bukak besar-besar mata tu, tengok, fokus betul-betul, eeiii banyak kurangnya, bro. Berbanding dengan…”
“Dengan perempuan-perempuan model tu?”
Alif Hazriq mengangkat bahu.
“Jangan pandang orang sebelah mata, bro. Kadang apa yang kita tengok buruk itulah intan permata yang berkilau. Berbanding dengan yang tepek bedak berkilo-kilo kat muka tu. Suatu hari nanti kau mesti menyesal dengan kata-kata kau tu, bro.” Afif Haikal menepuk bahu abangnya.
“Kau cakap senanglah sebab bukan kau yang kena.”
“Kalau aku yang kena, aku terima aje. Tak payah aku pening-pening kepala nak pikat anak dara orang. Kau tau ajelah aku yang tak cukup inci ni, anak dara tak pandangpun kecuali mereka tahu aku ni anak orang kaya.” Ujar Afif Haikal. Dia berterima kasih kepada Mira Maira, setelah mendengar nasihat kakak iparnya itu, dia mula rasa berkeyakinan.
“Dahlah malas aku nak bincang hal ni lagi. Apa nak jadi lepas ni, kita tunggu dan lihat. Kalau panjang jodoh aku dengan dia, dialah isteri aku sampai bila-bila. Tapi kalau sebaliknya berlaku… aku terima saja,” begitu mudah Alif Hazriq mematikan topik perbualan mereka. Malas hendak memikirkan untung nasibnya di masa akan datang. Apa yang penting, hidup perlu diteruskan.

“KALAU boleh umi nak Mira duduk di sini. Tapi si Alif tu, dia kata nak hidup berdikari konon. Rumah besar macam ni, bukan ada orangpun. Umi rasa sunyi.”
Dato’ Farah luahkan perasaannya. Kurang senang dengan permintaan anak sulungnya itu. Sebenarnya itulah syarat yang diletakkan sekiranya dia mahu Mira Maira datang ke Kuala Lumpur. Geram betul dengan perangai anak sulungnya itu.
“Alah umi ni, kami duduk di Kuala Lumpur juga, kan? kalau umi rindu umi telefon aje, nanti kami baliklah.” Pintas Alif Hazriq.
“Yalah tu… dia sukalah duduk sendiri, nanti tak dengar bebel umi ni, kan?”
“Ke situ pulak umi. Bagilah kami peluang, nak bina hidup sendiri. Asyik duduk bawah ketiak umi aje. Sampai bila? Takkan sampai beranak pinakpun nak duduk sini juga?”
Merah wajah Mira Maira apabila mendengar bicara yang bisa menyentuh naluri kewanitaannya.
“Oh… cepat-cepat bagi umi cucu eh… dah tak sabar ni nak dukung cucu.” Sakat Dato’ Farah.
Semakin malu Mira Maira. Wajahnya ditunduk, hampir sahaja mengenai meja makan. Kalau boleh menyorok, dia ingin menyorok bawah meja makan itu. Hesy… hangit betul ayat-ayat ibu mertuanya itu.
“Alif duduk kondo yang baru siap tu ke?” soal Dato’ Mustaffa Harun.
Alif Hazriq menggeleng.
“Tak..”
“Habis tu kat mana pulak kamu nak duduk?” celah Dato’ Farah. Sangkanya anak sulungnya itu akan menduduki rumah yang baru dibelinya itu.
“Err… saya sewa apartment kat Setiawangsa.”
“Hah?” Dato’ Mustaffa Harun dan isterinya serentak terkejut. Tidak menyangka anaknya akan menyewa rumah pangsa untuk menantu kesayangannya itu.
“Tak ada tempat yang lebih selesa lagi ke untuk Mira? Cubalah cari rumah teres ke,” marah benar Dato’ Farah.
“Umi… Mira dah biasa duduk di kampung. Jadi kalau duduk di kondo mesti dia tak selesa. Lagipun kalau kat apartment tu, ramai jiran-jiran. Saya dah selidik, situ ramai orang Melayu.” Alif Hazriq kemukakan alasannya.
Dato’ Farah terdiam. Dia memandang wajah suaminya. Dato’ Mustaffa Harun juga hilang kata.
“Kalau boleh carilah rumah yang lebih selesa untuk Mira. tak pun, duduk aje kat sini. Mira pun tak boring, umi ada kawan.” Dia masih lagi memujuk.
“Umi… saya tak kisah. Asalkan ada tempat berteduh, saya dah bersyukur sangat. Umi janganlah bimbang ya… lagipun abang dah cakap tadi, dia benarkan saya bekerja. Kan, bang?” Mira Maira tersenyum manja.
Bulat mata Alif Hazriq, bila masa pula mereka bincang pasal kerja?
“Kerja? Kerja apa pulak?” makin risau Dato’ Farah dibuatnya.
“Err… ker…”
“Kalau Mira nak kerja, kerja dengan Alif. Babah tak mahu Mira kerja di tempat lain.Dah jadi tanggungjawab kami jaga Mira sebaiknya.” Putus Dato’ Mustaffa Harun.
Makin juling mata Alif Hazriq bila mendengar usul babahnya itu. Mahu sahaja dia hantuk kepalanya di meja makan tanda protes dengan segala cadangan mereka.
“Tapi babah…”
“Tak ada tapi-tapi lagi. Keputusan babah kamu tu muktamad. Umipun suka kalau Mira kerja di situ. Senang hati umi ni…” bantah Dato’ Farah.
Alif Hazriq terdiam, dan sempat juga dia menjeling tajam ke arah Mira Maira. Geram kerana pandai-pandai sahaja. Akhirnya dia juga yang tersepit sendiri.

“KEDING, yang kau pandai-pandai tu kenapa?” marah Alif Hazriq tapi nadanya terkawal. Bimbang didengari oleh umi atau babahnya.
 “Tak salah, kan? Lagipun kalau duduk di rumah daripada pagi sampai ke malam, mesti saya boring. Sekurang-kurangnya kalau saya kerja, taklah terasa sangat. Saya tahu tujuan awak duduk asing dengan keluarga awak. Mesti saya akan tinggal sorang-sorang kat rumah. Daripada saya mati kering, lebih baik awak izinkan saya bekerja.” Mira Maira sudah mula berani hendak menyuarakan pendapatnya. Biarlah selama ini lelaki itu menyangka dia seorang yang pendiam. Sesekali, kena juga bersuara.
“Wah, sekarang dah banyak ayat ya? Sejak bila dah pandai bercakap banyak ni?”
“Sejak saya kenal awak,” selamba dia menjawab.
Alif Hazriq meletakkan buku yang dipegangnya. Merenung isterinya dari arah belakang. Pandangannya jatuh pada rambut yang melepasi bahu itu. Keras kejung aje nampaknya. Sedikitpun tidak beralun apabila gadis itu mengerakkan kepalanya. Huh! Macam berus periuk! Kutuknya dalam hati. Nasib kaulah Alif Hazriq dapat isteri yang… hmm…
“Dahlah menghadap cermin tu... padam lampu, aku nak tidur ni...” Alif Hazriq merebahkan tubuhnya.
Mira Maira akur, dia melangkah ke arah suis lampu yang terletak di sebelah pintu. Perasaannya resah. Macam mana dia nak tidur dengan lelaki itu, sekatil pulak tu? Dia berdiri lama di situ. Alif Hazriq berasa pelik pula.
“Yang kau berdiri kat situ buat apa? Dah macam tiang letrik aje aku tengok. Tak payah nak jadi tiang, tiang konkrit kat rumah ni aje dah cukup kukuh.” Sinis Alif Hazriq menyindir Mira Maira.
Terkebil-kebil mata Mira Maira. Kurang asam! Pantas dia bergerak mendekati katil.
“Awak tidurlah dulu...”
“Dah jangan banyak alasan,” Alif Hazriq menyembunyikan senyumannya.
“Saya sebenarnya...”
“Dahlah tu... kau nak takut apa? Aku dah mengantuk ni, malas aku nak layan kau. Selamat malam...” Alif Hazriq terus membelakangkannya.
Perlahan Mira Maira duduk di birai katil. Lama juga dia duduk di situ sehinggalah dia tertidur dalam keadaan duduk. Akhirnya, tubuhnya rebah juga di atas katil dengan keadaan kakinya terjuntai ke lantai.

Tiada ulasan: