Pengikut

Ahad, 24 Mac 2013

JANGAN PANDANG SEBELAH MATA, BRO!




16
“UMI janganlah macam ni…” pujuk Mira Maira.
Sejak semalam lagi, Dato’ Farah hanya mendiamkan diri sahaja. Enggan mahu bergurau ataupun bercakap dengan Alif Hazriq. Mira Maira tidak suka dengan kebisuan itu.
“Umi malu dengan Mira. Alif tak patut buat Mira macam tu. Sanggup berpegangan tangan dengan perempuan lain.” luah Dato’ Farah.
Mira Maira mengusap lembut belakang mertuanya itu.
“Umi… bukan abang yang pegang tangan dia, tapi dia yang paut tangan abang. Nampak sangat dia yang mahukan abang, bukan abang yang beriya-iya nakkan dia.” Bela Mira Maira. Biarpun perasaannya pedih namun dia terpaksa juga menelan semua itu.
“Sama aje, Mira. Apa bezanya? Hukumnya tetap berdosa!” tingkah Dato’ Farah.
“Umi berilah abang peluang sekali lagi. Saya percaya, abang dah menyesal… tolonglah umi… jangan diam dengan abang. Abang tak boleh buat apa-apa kalau umi asyik diamkan diri. Kesianlah pada dia, umi,” rayu Mira Maira.
Dato’ Farah memandang wajah Mira Maira, Mira Maira mengangguk. Lantas tubuh menantunya itu dipeluk erat.
“Kenapalah Alif tak nampak kebaikan Mira? Apa yang dia kejarkan?” soal Dato’ Farah.
Terharu perasaan Mira Maira kerana sangat dihargai oleh mertuanya itu.
“Harap-harap lepas ni abang berubah…”
Berat mulut ingin mengatakan perkara itu tetapi apa salahnya dia berharap? Tidak banyak, sedikit harapannya mahukan suaminya itu berubah dan mahu menerima dirinya. Berharap keajaiban Allah…
Dato’ Mustaffa Harun masuk ke dalam bilik itu. Senyuman dilempar buat kedua-dua wanita kesayangannya itu.
“Mira kat sini rupanya…” dia melabuhkan punggungnya di sofa berhadapan dengan katilnya.
“Ya, babah… saja pujuk umi ni yang merajuk… makin comel umi kalau merajuk macam ni,” giat Mira Maira. Dato’ Farah memukul paha menantunya itu.
“Pandailah menantu umi ni…”
“Okeylah, Mira keluar dulu ya, umi. Lagipun pak we umi dah datang tu…” usik Mira Maira. Dato’ Farah dan Dato’ Mustaffa Harun tertawa serentak.
“Terima kasih, Mira…”
“Sama-sama kasih, umi…”
Mira Maira meninggalkan bilik itu. Dato’ Farah menarik nafas perlahan.
“Kita mesti lakukan sesuatu, bang,” Dato’ Farah menghadap suaminya. Dato’ Mustaffa Harun mengangguk laju. Seakan dia sudah punya rencana pula.
“Abang ada idea?” sekali lagi Dato’ Mustaffa Harun mengangguk.
“Kita perlu menghentikan semua ini secepat mungkin.”
“Macam mana caranya?”
“Abang ada idea, tapi abang tak taulah kalau Farah setuju ke tak.”
“Saya tak kisah, bang. Asalkan ia membawa kebaikkan.”
Dato’ Mustaffa Harun tersenyum.

“KAUPUN nak mogok dengan aku juga ke?” soal Alif Hazriq, dia duduk di sebelah adiknya yang sedang termenung di halaman rumah. Taman mini yang direka khas oleh Dato’ Farah mampu menenangkan perasaan.
Afif Haikal menoleh ke sisinya. Tersunging senyuman di bibirnya.
“Nak mogok buat apa, bro? Perkara dah jadi. Pandai-pandailah kau nak ambil hati umi. Aku tengok umi betul-betul kecewa dengan kau, bro. Aku sendiri tak sangka kau boleh lakukan benda ni. Kesian Mira.” Afif Haikal menyandarkan tubuhnya. Kerusi yang boleh menempatkan hanya dua orang itu digoyang sedikit. Kerusi itu dibuat seperti buaian boleh digoyang ke hadapan dan ke belakang.
Kedengaran keluhan Alif Harziq. Matanya terus tertancap pada bunga ros yang mekar berkembang.
“Aku sendiri tak menyangka semua ni boleh terjadi. Kalau aku tau ada wartawan kat situ, aku takkan hadirkan diri, bro…”
“Aikk? Peliknya, bukan kau ke yang buat majlis tu?”
Alif Harziq mengeluh lagi kemudian dia menggeleng.
“Inilah salah fahamnya. Orang yang tak tau mesti cakap aku yang anjurkan majlis tu. Padahal, aku dijemput. Tak sangka pulak diorang nak buat surprise party. Akhirnya aku juga yang terperangkap.”
Sekali lagi Afif Haikal memandang abangnya itu. Ingin mencari kejujuran.
“Kenapa? Mesti kaupun tak percaya pada aku, kan?”
“Macam mana aku nak percaya, kalau dah ada gambar yang boleh jadikan bukti. Kau nasib baik, bro… kau dapat isteri yang dapat tutup kesalahan kau, kau ingat senang ke nak dapat yang macam tu? Makin diburukkan suami dia adalah.”
“Aku tau…”
“Kalau kau dah tau, cubalah kau buka pintu hati kau tu untuk terima dia seadanya. Biar muka tak cantik, bro. Asalkan yang kat sini tak sakit…” Afif Haikal menunjuk ke arah hatinya.
“Entahlah, soal perasaan ni payah aku nak cakap. Terlalu sukar nak ditafsirkan. Aku sendiri tak tau, apa yang aku rasa.” Luah Alif Hazriq.
“Hmm… aku harap kau berjaya. Pilihlah yang mana terbaik buat kau.” Afif Haikal menepuk-nepuk bahu abangnya itu.
“Abang… Afif… mari masuk. Makanan dah siap,” panggil Mira Maira daripada pintu utama.
Alif Hazriq menoleh ke arah isterinya. Dia mengangguk sambil mengangkat tangan.
“Amat sempurna sebagai seorang perempuan, kan? Aku cemburu dengan kau, bro.” kata Afif Haikal seraya itu dia bangun. Alif Hazriq menelan air liurnya. Panas pula telinganya.

“UMI… saya minta maaf ya. Umi janganlah marah-marah. Kalau umi marah, rasa macam nak duduk aje dalam peti ais tu. Biar jadi beku. Umi marah macam manapun telinga dan muka tak jadi merah.” Alif Hazriq melutut di hadapan Dato’ Farah. Baginya, dia lebih utamakan uminya itu daripada perkara lain.
“Lain kali jangan buat lagi, Alif. Kalau buat lagi siap kamu,” akhirnya Dato’ Farah tersenyum juga. Alif Hazriq mendakap tubuh uminya itu.
“Terima kasih, umi. Macam nilah umiku sayang… comel aje bila tersenyum,” sakatnya.
Dato’ Farah menampar bahu anak sulungnya itu.
“Dahlah, jom kita makan. Hari ni menantu umi yang masak. Kesian menantu umi tak ada orang nak tolong. Korang lepas ni basuh pinggan ya.” Dato’ Farah dan Dato’ Mustaffa Harun beriringan ke meja makan. Diikuti oleh Alif Hazriq dan juga Afif Haikal.
“Beres… setakat basuh pinggan, pejam mata aje, umi… betul tak, Afif?”
Mira Maira rasa lega sebab suasana kembali seperti biasa. Siapa yang mahukan suasana tegang? Apatah lagi hubungan mereka anak beranak begitu rapat sekali. Tidak lekang daripada bibir mereka gelak tawa yang membahagiakan. Mira Maira tidak mahu ada masalah yang boleh mengugat hubungan itu.
Mira Maira menghulurkan nasi kepada suaminya. Kesempatan itu juga Alif Hazriq mengenyitkan matanya kepada isterinya itu. Bulat mata Mira Maira kerana tidak percaya dengan apa yang dilihatnya tadi. Biar betul?
“Dah mari duduk, Mira. jangan layan budak sengal tu, sengaja dia nak ambil hati Mira. kenyit-kenyit konon. Lain kali kalau dia buat hal lagi, bagi aje dia rasa cium punggung kuali tu sekali. Baru dia rasa.” Kata Dato’ Farah.
Mira Maira tergelak.
“Umi jangan nak ajar isteri saya melawan cakap suami ya… tak baik umi menghasut orang,” balas Alif Hazriq.
“Lagi tak baik kalau menduakan isteri,” sindir Dato’ Farah.
“Umi… kan dah minta maaf tadi, umi jangan buat saya serba salah boleh tak?” kata Alif Hazriq, bibirnya dimuncungkan.
“Eleh… tupun nak buat muncung sedepa. Makin ada isteri makin mengada-ada pulak dia.” Usik Dato’ Farah lagi.
“Babah… tengok umi,”
Mira Maira tertawa melihat telatah suaminya yang seperti budak kecil sahaja. Umur sudah tua Bangka. Kutuknya dalam hati.

2 ulasan:

Arumi Iman Hana berkata...

auwwwwwww...best2 seru bngat dong mira n alif ny..haha..yg sorang tlng backup ble yg sorang agy wt kslhan bgus tol ar...kalo bleh nk taw cpat2 cter slnjut nye di mna ader entry yg membuatkan meke jtuh cinta ntra 1 sme lain...Kak Syimaaa Best nye lorh Nvellllll ny......huhu

syimasyawal berkata...

sabar deh.... heheheheheehehe