Pengikut

Khamis, 30 Mei 2013

JANGAN PANDANG SEBELAH MATA, BRO!



 P/S : ini adalah entri yang terakhir. Di harap dapat disambung dalam versi cetak pula. sabar menanti ya.... sayang kalian semua.

25
SEBAIK sahaja sampai di rumah Tok Taha, Alif Hazriq menyuruh isteirnya mengambil beberapa pasang baju. Berkerut kening Mira Maira mendengarnya. 
“Awak nak ajak saya pergi mana pulak?” soal Mira Maira.
“Kau ikut aje…”
“Saya tak nak ikut,” dia berdegil.
“Habis kau nak tengok sepupu kau tu asyik berkepit dengan aku dua puluh empat jam? Silap hari bulan dia tidur sekatil dengan kita.” Jawab Alif Hazriq, membuatkan mata Mira Maira membulat.
‘Betul juga, aku pun ada perkara penting nak bincangkan dengan dia ni, hah… ikutkan ajelah… daripada menahan sakit hati lagi. Noni pun satu, suami orang pun dia nak himpit.’ Kata hatinya.
Dia memasukkan beberapa helai pakaian ke dalam beg galasnya. Mencapai tudung yang tersangkut dalam almari. Main sumbat sahaja. Alif Hazriq hanya memerhati kemudian dia menggeleng. Isterinya itu kalut sangat. Asal boleh saja.
Noni sudah kesukaan kerana dia bakal sebumbung dengan jejaka pujaan hatinya. Sejak daripada dahulu lagi, dia sering mengikut perkembangan Alif Hazriq walaupun lelaki itu bukannya artis. Tetapi pekerjaan sebagai model sambilan membuatkan semua gadis memendam perasaan terhadapnya.
Dia berlari-lari anak menuju ke dalam rumah Tok Taha. Dia tercari-cari kelibat Alif Hazriq. Tetapi hampa. Lelaki itu dalam bilik Mira Maira. Bibirnya menjuih. Meluat kerana lelaki itu bersama-sama dengan sepupu yang paling dia benci.
“Mira mana?” tanya pak uda, Noni hanya menjongket bahunya.
Kebetulan pula Mira Maira keluar daripada biliknya. Semua yang ada di situ memandang ke arah mereka berdua.
“Eh Mira nak ke mana pulak ni?” soal mak uda.
“Maafkan saya, pak uda… pak long. Saya nak bawa Mira balik ke rumah kami. Nanti kami balik lagi,” Alif Hazriq mereka alasan. Bahu Mira Maira dipeluknya.
“Oh, kalau macam tu tak apalah.” Jawab pak uda.
“Kunci rumah ada kat almari tu ya, pak uda. Mira pergi dulu.”
Mira Maira menyalam semua orang yang ada di situ. Tiba pada Noni, dia menepis pula.
“Orang datang sini, dia pulak yang nak keluar. Macam ni ke tuan rumah?” sindir mak longnya.
“Memang macam tu perangainya, pemalas.” Tokok Noni.
Mira Maira tidak peduli, dia terus keluar dari rumah itu.
“Hesy… apalah kak long ni. Kan ke dah ada anak dara dah besar panjang ni, suruhlah dia buat air untuk kami.” Kata mak uda pula.
Noni menghentak kakinya.
“Nak minum buatlah sendiri,” bentaknya, terus meninggalkan ruang tamu itu.

MEREKA Check in, jam sudah menunjukkan hampir ke pukul sebelas setengah malam di hotel Goldcourse. Bilik suite itu sangat menarik dan cukup selesa bagi Mira Maira. Dia bukan pernah duduk  di mana-mana hotel, itulah kali pertamanya.
“Pergilah mandi dulu, lepas tu tidur. Aku tengok kau tak cukup tidur. Nanti kau pulak yang sakit,” arah Alif Hazriq.
Mira Maira segera ke bilik air. Alif Hazriq pula mengeluarkan baju-baju yang ada dalam beg Mira Maira. Disangkutnya baju-baju itu dan kemudian dia melipat tudung. Sangat kemas dan teratur baju-baju itu.
Setelah itu dia merebahkan tubuhnya di atas tilam empuk. Terasa lega urat-uratnya. Penghawa dingin yang menyamankan itu membuatkan kantuknya semakin memberat. Dia memejam matanya.
Mira Maira yang sudah siap mandi terus menuju ke almari baju. Dia melihat Alif Hazriq sudah terlena. Dia membuka almari, tersenyum bibirnya bila melihat semuanya sudah tersusun rapi.
Selesai memakai baju, Mira Maira mendekati katil. Dia lihat Alif Hazriq sudah lena. Perlahan dia membetulkan kaki suaminya itu. Kemudian kain selimut ditarik. Biarpun sukar, dia cuba juga.
Dia menatap wajah Alif Hazriq, dia mengeluh sendiri. Bolehkah dia hidup tanpa lelaki ini nanti? Mampukah dia membuang jauh-jauh rasa cintanya itu? Sedangkan itulah cinta pertamanya. Bukan sedikit rasa itu ada dalam dirinya, malah dia rasakan ia bagaikan nyawanya sendiri.
“Lama sangat tengok muka aku… ada yang tak kena ke?” tiba-tiba Alif Hazriq bersuara, megejutkan Mira Maira.
“Allahuakbar!” jeritnya sambil memegang dada.
Darah merah menyerbu naik ke mukanya. Kantoi! Dia malu sendiri. Mira Maira terduduk di atas birai katil. Tangannya sudah dipegang oleh Alif Hazriq.
“Rindu ya?” sakat Alif Hazriq lagi. Mira Maira cuba melepaskan dirinya.
“Mana ada…” jawabnya cuba mengelak daripada terus menatap wajah lelaki itu.
“Malu eh… hmmm…” pinggang Mira Maira digeletek. Terjerit-jerit gadis itu.
“Janganlah awak….” Mohonnya.
“Siapa suruh hilangkan diri macam tu aje? Ingat aku ni ada magik ke boleh cari kau?”
“Siapa suruh cari?”
“Amboi… tak ingat ke siapa kau tu?” Mira Maira menampar-nampar tangan sasa Alif Hazriq, dia tidak tahan digeletek begitu.
“Dahlah awak… saya mengantuk dah ni…” rengek Mira Maira. Alif Hazriq melepaskan Mira Maira. Dia tergelak apabila gadis itu terjatuh daripada katil kerana cuba mengelak dari ditangkap semula.
“Awak!” jerit Mira Maira.

MEREKA bagaikan merpati sejoli. Seakan tiada apa-apa masalah antara mereka berdua. Wajah Mira Maira juga cukup ceria selama tiga hari itu. Selama itu juga mereka berulang alik ke hospital untuk melawat Tok Taha.
Syukurlah, Mira Maira rasa puas hati setelah keadaan atuknya mulai pulih.
“Hai… sejak encik abang ada kat sisi, sampai lupa aku…” bisik satu suara begitu hampir di telinganya.
“Ana…” Mira Maira menepuk bahu rakannya itu.
“Sejak bila dah baik-baik?” soal Syazana lagi.
Mira Maira memandang ke arah Alif Hazriq, lelaki itu sedang berbual dengan pak udanya.
“Hmm… nantilah aku cerita pada kau. Kau pulak macam mana? Dah buat persiapan?” enggan bercerita di situ, Mira Maira rasa lebih baik bertanya persiapan perkahwinan rakannya itu.
“Alah aku bukan buat besar-besaran. Buat sederhana aje. Setakat akad nikah.” Jawab Syazana.
“Baguslah, itu yang paling dtuntut oleh agama.”
“Mira… tu sepupu kau, kan? semacam aje aku tengok. Terhegeh-hegeh dengan suami kau tu?” bisik Syazana. Mira Maira turut memandang ke arah Noni yang sedang menghimpit Alif Hazriq.
“Kurang kasih sayang namanya tu. Suami orang pun macam suami dia sendiri…” jawab Mira Maira.
“Kau tak marah ke?” pelik pula dia rasakan.
“Buat apa nak marah, bukan aku tak kenal kakak sepupu aku tu. Cepat sangat jatuh cinta…” selamba sahaja Mira Maira menjawabnya.
“Kau jangan… tengok pada gaya dia tu, dia boleh buat apa saja. Jangan dia cantas kau sudahlah…”
“Berani dia cantas aku, taulah aku nak buat apa nanti…” Mira Maira ketawa.
“Ganas kau… okeylah aku nak balik dah. Atuk kaupun dah okey dah tu. Harap-harap dia sihat,” mereka bersalaman.
“Terima kasih, Ana. Sudi luangkan masa tengok atuk aku.”
“Sama-sama. Kau tu jaga diri. Jangan nak lari-lari lagi.” Usik Syazana, Mira Maira mencubit lengan Syazana. Mereka ketawa.
Setelah hampir seharian di hospital, Alif Hazriq mengajaknya pulang ke hotel. Mira Maira mengikut sahaja. Untuk tiga hari itu dia rasa amat bahagia. Dia dapat rasai cintanya memang hanya untuk suaminya itu.
Hatinya berbunga-bunga sayang. Bagaikan tidak mahu berpisah lagi. Dia yakin dengan keputusannya. Lelaki itu cinta pertama dan mungkin terakhir buat dirinya. Dia mahu hidup bersama di dunia, mahupun di syurga kelak. Dia mahukan menjadi bidadari buat Alif Hazriq di syurga nanti. Itulah janjinya.
“Kau naik dulu, aku nak beli barang sekejap,” pesan Alif Hazriq, Mira Maira akur. Baru beberapa langkah lelaki itu meninggalkannya, beberapa orang wartawan telah menyerbu ke arah lelaki itu.
“Encik Alif, betul ke kenyataan keluarga Dyna yang menyatakan Encik Alif akan berkahwin dengan Dyna dalam masa terdekat?”
Soalan wartawan itu membuatkan Mira Maira tersentak. Dia berpusing kembali. Perlahan dia mendekati kumpulan manusia itu. Alif Hazriq menjeling ke arah Mira Maira. Dia cuba memberi isyarat kepada gadis itu agar meninggalkan tempat itu segera. Namun Mira Maira tidak peduli.
“Maaf ya, saya akan buat sidang akhbar dalam masa terdekat,” jawab Alif Hazriq.
“Jadi betullah sidang itu nanti untuk pengumumam tarikh sebenar hari pernikahan itu?” soalan demi soalan mula menerjah.
“Saya akan jawab kesemuanya pada hari tersebut. Jadi buat masa ini saya tak nak komen apa-apa.” Alif Hazriq.
Jawapan Alif Hazriq itu telah membunuh rasa gembira Mira Maira sejak beberapa hari itu. Mengapa lelaki itu mahu mengelak? Mengapa tidak dijawab sahaja soalan itu? Susah sangat ke?
Mira Maira mula mengorak langkah, meninggalkan kelompok orang yang terlalu hipokrit itu, dia benci pada dirinya. Benci kerana terlalu mudah mempercayai apa yang dia rasa. Tidak sepatutnya dia begitu mudah menaruh harapan. Apa yang jadi akhirnya? Perasaannya sendiri yang terluka. Air mata mula mengalir di pipi. Dia menyeka dengan hujung jari, enggan ditatap oleh orang lain.
Sampai sahaja di bilik, dia terus ke bilik air, melepaskan tangis di situ. Dia menangis sepuas hati.

ALIF Hazriq masuk ke dalam bilik, dia terasa pelik kerana lampu tidak dibuka. Bilik itu gelap sahaja. Alif Hazriq memetik suis, bila dia berpaling ke arah dalam bilik, dia ternampak isterinya hanya diam membatu diri di sudut bilik itu.
“Kenapa tak pasang lampu?” soal Alif Hazriq lembut.
Mira Maira tetap begitu, berpalingpun tidak. Alif Hazriq cuba mengagak apa yang menjadi punca isterinya itu membatu diri.
“Jangan pendam perasaan, lebih baik diluahkan.” Katanya lalu duduk di hadapan Mira Maira.
Mira Maira tetap mendiamkan diri. Alif Hazriq mula rasa bosan. Dia tidak suka berlawan cakap dengan orang yang tidak mahu membuka mulut. Terus mengunci kata-kata. Suka memendam rasa. Dia bangun, belum sempat dia melangkah, dia mendengar pertanyaan isterinya itu.
“Kenapa tak jawab terus tadi?” Alif Hazriq duduk semula. Dipandangnya wajah Mira Maira, lama.
“Kalau aku jawab tadi, boleh selesai ke masalah tu? Pasti wartawan akan korek dan korek lagi. Mereka takkan puas hati.” Jawab Alif Hazriq.
Mira Maira hanya tertunduk.
“Awak masih mengharapkan dia?” soal itu membuatkan Alif Hazriq tercekik. Tengkoknya diurut-urut beberapa kali.
Belum sempat dia menjawab. Telefon bimbitnya berbunyi. Alif Hazriq menjeling ke skrin telefon, Dyna yang menelefonnya. Dibiarkan telefon itu mati sendiri. Selama tiga hari itu, dia sengaja mematikan telefonnya ketika bersama-sama dengan Mira Maira. Dia tidak mahu emosi isteri gadis itu terganggu.
“Tolong izinkan saya duduk di kampung… saya tak nak ikut awak.”
“Tapi kenapa?”
“Awak mungkir janji…”
“Hah?”
“Awak kata, awak nak beri peluang pada diri kita berdua. Awak nak hidup seperti suami isteri yang lain. Walaupun perkahwinan kita adalah kehendak orang tua, awak kata awak tak nak hidup asing-asing. Ya… saya akui memang kita macam suami isteri, duduk sebilik tapi tetap berlainan rumah.” Mira Maira diam seketika.
“Saya tak tau awak anggap saya ni apa, isteri awak atau sekadar menuntut kehendak nafsu seorang lelaki. Saya juga ada perasaan, saya juga ada impian. Kalau awak duduk tempat lain, macam mana awak nak bagi peluang pada diri awak untuk mengenali diri saya? Awak tetap dengan kehidupan awak.”
“Err…”
“Dengarlah apa yang saya nak cakap dulu. Lepas tu awak boleh jelaskan. Atau tak nak jelaskanpun tak apa.” Alif Hazriq mengangguk.
“Awak tahu… kadang-kadang saya berfikir, kenapa saya perlu menghabiskan masa saya dengan hanya menanti cinta awak. Kalau tak dapat cinta sekalipun, cukuplah sekadar kasih sayang. Macam saya cakapkan tadi, awak tetap awak. Awak takkan pandang pada saya walau seminitpun. Takkan beri peluang pada saya untuk menunaikan tanggungjawab saya kecuali yang satu tu. Siapa saya di hati awak? Saya juga ingin jawapannya.” Mira Maira mengesat air mata yang kian mengalir dengan derasnya.
“Biarkan saya di sini. Kalau awak rasa yakin yang awak perlukan saya, awak datanglah ambil saya semula. Kalau sebaliknya berlaku, saya reda. Saya dah penat nak mengharap. Saya amat berharap sangat awak izinkan saya duduk di sini. Ampunkanlah segala dosa-dosa saya.” Mira Maira menekup wajahnya. Esak tangisnya semakin meninggi.
Alif Hazriq berdiri. Tidak sanggup melihat Mira Maira menangis, dia mengemas baju-bajunya. Mira Maira terus melayan perasaannya.
“Baiklah, kalau itu yang kau mahukan. Aku izinkan kau tinggal di sini. Tapi satu yang aku minta, kemana saja kau pergi, tolonglah sms pada aku.” Lama Alif Hazriq memandang Mira Maira. Perasaannya benar-benar terusik. Namun dia tidak punya jawapan yang pasti, sama ada dia benar-benar cintakan gadis itu.
“Aku pergi dulu… jaga diri baik-baik…” itulah pesanan terakhir Alif Hazriq sebelum meninggalkan Mira Maira sendirian. Semakin kuat raungan Mira Maira. Apa yang dia harapkan tidak menjadi kenyataan.
Dia mahukan lelaki itu memujuknya. Dia mahukan lelaki itu meluahkan perasaannya, tapi semuanya hampa. Lelaki itu tetap meninggalkannya keseorangan. Alif Hazriq… jauh di sudut hatiku, aku enggan kehilangan dirimu…



8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Aduhai.....bestnyerrrrr. Agak2 bila kuar novel ni. Tak sabor betul..tp kan syima..sesekali letak la teaser sikit2 ye....cpt2 la kuar novel. Sya dah bca seru saja bintang itu....best.

syimasyawal berkata...

InsyaALLAH kalau dapat jawapannya bila saya bagitau ya... terima kasih kerana terus menyokong akak.... dan terima kasih juga kerana sudi memiliki SSBI....

Tanpa Nama berkata...

Best..menrk citernya..suke bce part fmily,hapie je..ilang rndu kt fmily..hehehe.. Kagum kt maira, kwin muda tp pemkrn mtng..
Ara

Tanpa Nama berkata...

Best..menrk citernya..suke bce part fmily,hapie je..ilang rndu kt fmily..hehehe.. Kagum kt maira, kwin muda tp pemkrn mtng..
Ara

syimasyawal berkata...

terima kasih... saya ambil idea ni dari pemerhatian saya pada family lawan saya. Dia melayan anak2 dia macam kawan walaupun anak2 dia sudah besar panjang. Gurauan mereka juga semakin merapatkan hubungan....

Shuhada Ismail berkata...

maaf tanya...masih ada kew novel nie dkt pasaran ??

Siti Nor Rohmah Matdiri berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Siti Nor Rohmah Matdiri berkata...

Best sgt.. Cpat la kluar versi cetak plak.. Tak sabar nak baca...